Matarranya: crònica

Tres interessants dies en una sortida conjunta de l’Aula de Muntanya i del Grup de Muntanya al Matarranya. Us en fem una breu crònica.

Aula Muntanya.

A Calaceit visitàrem la vila acompanyats per la Cèlia, que ens va rebre a la Associació Cultural del Matarranya, Iniciativa Cultural de la Franja Catalanoparlant d’Aragó. Després d’una caminada a l’ermita de Sant Cristòbal, d’on s’ataüllave una gran esplanada d’olivars i ametllers, ens vam acostar al Despoblat Ibèric de Sant Antoni i vam caminar pel camí del Calvari fins tornar a Calaceit.

Al migdia vam dinar a la ermita de la Misericòrdia de Cretes, punt de mira dels ports d’Arnes i d’Horta de Sant Joan. A Cretes vam visitar el Centre d’Interpretació de la Cultura Ibérica i l’espai d’Epigrafia Ibèrica d’Aragó; vam escriure mots i paraules amb els signes ibers.

A Vall-de-roures vam fer estada als hotels El Salt i Querol i ens vam retrobar amb el grup de muntanya, i tots plegats anàrem a visitar el poble i el castell.

L’endemà a Pena-roja de Tastavins: senderisme al voltant de les roques del Masmut (alguns més atrevits pujaren, grimpant, dalt de les puntes de les roques). De tornada vam visitar la vila i el santuari de la Mare de Déu de la Font, gòtico-mudèixar, on vam dinar.

Una volta pel poble de Ràfels i a retrobar-nos amb la resta del grup i tots plegats a sopar a l’hotel.

El tercer dia vam visitar la Freixneda. Força interessant: vam passejar pel carrer major porticat, la plaça de la vila, l’ajuntament renaixentista amb la llotja, i després ens enfilarem al castell i turó de Santa Bàrbara. En acabar cap a Beseit, on ens trobàrem amb el grup de muntanya per fer un dinar conjunt. Havent dinat, tornàrem a Sant Cugat una mica cansats, però amb la satisfacció d’haver gaudit d’aquesta sortida.

Grup de Muntanya

El primer dia vam fer el Penyagalera, roca interessant per les seves formes i vistes. La pena va ser que, a conseqüència de començar la caminada molt tard (11:25 h), vam patir molta calor, cosa que va desanimar alguns. Els més resistents vam fer la volta completa, a costa de perdre’ns el bany a les magnífiques basses de les Pesqueres.

El segon dia vam fer la volta de Pena-roja, els Mollons, barranc d’en Ferri (amb una difícil sortida que ens va fer pujar l’adrenalina), mas d’Antolino, grau de l’Escaleta, cingle de Sant Jaume, les Bassetes, roques del Masmut i Pena-roja. Van ser 20 km per camins entretinguts, variats, desconeguts i molt interessants. Ens va agafar una bona pedregada, però tots vam tornar sans i estalvis.

Grup de Muntanya al cim del Penyagalera

El tercer dia va ser una sortida més curta, al Periganyol i la Caixa de Vall-de-roures. La Caixa té una pujada difícil, però ajudats amb una corda que bona gent hi ha posat, una petita representació va accedir al cim.E

En conjunt, tres belles caminades per llocs oblidats dels Ports.

Podeu veure’n fotos a l’album següent de Martin Guillem:

Trobareu informació més detallada d’aquestes sortides al web Camins.

Aquesta entrada ha esta publicada en Grup de Muntanya. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.