Cicle del naixement dels rius (5): Fonts del Ter i del Freser

Dissabte 7 de Juny de 2014
Fonts del Ter i Freser i pic de Bastiments (2.883 m)
Sortida: a les 7:00 h des del carrer Cesar Martinell-Pla del Vinyet
Vocals: Sara Bolaños i Juan Luis Velasco

Iniciem l’ascensió des del darrer revolt de la carretera un km abans de l’estació d’esquí de Vallter (2.100 m). Pugem pel refugi d’Ulldeter, seguim cap a les Fonts del Ter i coll de la Marrana. Seguim GR-11 direcció Núria, baixem 100 m de desnivell i ens desviem cap a les Fonts del Freser. Iniciem una molt forta ascensió al coll de Coma Mitjana (2.705 m) i des d’aquí seguim la carena fins el pic Bastiments (2.883 m).
Baixem per la carena fins el coll de la Marrana i des d’aquí anirem a trobar les pistes d’esquí per on baixarem al pàrquing de l’estació Vallter2000 on ens esperarà l’autobús.
Està previst un dinar opcional a l’hostal Ter de Setcases.

Temps estimat excursió a peu: 6 h.
Desnivell: aproximadament +900 m / -850 m.
Distància: aprox. 10 km.
Dificultat tècnica: Mitjana.
Dificultat física: Alta.
Material necessari: Equipament d’alta muntanya. Grampons.
Reunió preparatòria: dimecres, 4 de juny, a les 8 dels vespre, per donar les últimes informacions sobre l’estat i les condicions de la neu.
Bibliografia: Mapa i Guia excursionista Puigmal, Vall de Núria, Ulldeter. Editorial Alpina – Geoestel
Assegurança d’accidents obligatòria: Llicència C de la FEEC o equivalent. Qui no tingui la llicència C els farem una ampliació temporal des del Club, que val 3 € per als socis i el que costi per als no socis.
Inscripcions: a l’oficina en línia i a la recepció del Club (darrer dia: dijous 5 de juny, a les 20:00 h.)

DESCRIPCIÓ DETALLADA
Sortirem del darrer revolt de la carretera a l’estació d’esquí alpí Vallter 2000, a la cota 2.100 m i 1 km abans d’arribar a les instal•lacions de Vallter2000, just abans d’un replà sota de la carretera que s’ha condicionat per a l’aterratge d’helicòpters (l’heliport). hi ha un aparcament on serà fàcil trobar lloc per baixar de l’autobús.
Des d’aquest punt pujarem al refugi d’Ulldeter al qual s’arriba després de caminar durant uns 20 min per un camí senyalitzat que forma part del sender GR-11. El camí surt a l’esquerra del revolt esmentat, cap al sud-oest i remunta un riuet que no és un altre que el Ter.
Des del nou refugi ens dirigirem a les runes de l’antic refugi, que vénen gairebé de pas, cap el naixement del riu (Ull de Ter).
Se surt del refugi pujant pel GR-11 cap a l’oest. Als 200 m (cota 2.260 m) es coincideix amb una pista d’esquí alpí que cal seguir 300 m més. Aquí (cota 2.300 m), per no seguir la pista d’esquí, es planeja 100 m cap al barranc, girant una mica al nord-oest, i es remunta fortament el petit riuet, el Ter.
foto1wQuan el pendent se suavitza es veuen aparèixer a la dreta, a l’est, unes runes. Cal desviar-se 150 m per visitar-les. Són les restes del refugi inicial d’Ulldeter, ja esmentat, destruït durant la guerra de 1936-1939.De les runes cal anar a trobar les fonts del Ter (2.390 m), uns 250 m més amunt, en el riuet que s’acaba de deixar, anant cap al nord-oest.
Des d’aquí es puja suaument cap al sud-oest seguint el camí vell al coll de la Marrana (2.530 m). És un important i ampli pas de comunicació entre les valls d’Ulldeter i de la coma de Vaca.
Des del coll de la Marrana es segueix el GR-11 direcció cap a Núria. S’han de baixar uns 80 metres de desnivell fins a trobar un camí que surt cap a el nord-oest fins les fonts del Freser.

foto2wDes d’aquest punt enfilem cap el nord a buscar el coll de coma Mitjana, just a la frontera amb França (2.705 m), pujant una tartera de molt forta pendent i certa dificultat. Des d’aquí seguirem pujant cap a l’est fins el pic Bastiments (2.883 m).
Després de contemplar les magnífiques vistes d’aquest punt dominant baixarem direcció sud seguint la carena fins el coll de la Marrana. Des d’on tornarem cap a l’estany Fonedís i baixarem en direcció al pàrquing de l’estació de Vallter (2.150 m), on ens esperarà l’autobús.foto3w

10:00 h Sortida des de l’ultim revolt abans de Vallter 2000
11:00 h Font Ter (Ull de Ter)
11,30 h Coll de la Marrana i parada per menjar un entrepà

18:30 h Tornada cap a Sant Cugat

20:30 h Arribada a Sant Cugat

Adjuntem menú (12€ + 1,10€ cafè= 13,10€ persona). Us preguem que:
1. comuniqueu si us interessa dinar al restaurant i ho notifiqueu per email a la secretaria del club.
2. qui ho prefereixi pot menjar els seus entrepans al costat del riu i fer un volt pel poble de Setcases.
3. en cas que vulgueu dinar al restaurant preguem escolliu menú i ho notifiqueu per email a la secretaria del club.
4. porteu el canvi exacte per facilitar el pagament.
foto4w

M APA DE L’ITINERARI
mapa_w

Aquesta entrada ha esta publicada en Muntanya. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.