Cicle de l’Albera (i 6): Sant Genís d’Esprac i Sant Martí de Baussitges

L’Albera més desconeguda

Sortida de Sant Cugat a les 7 del matí del lloc habitual.

Després d’esmorzar al bar el Frenasu, anirem a  Espolla, on seguirem per la petita carretera del Coll de Banyuls. Començarem la caminada a 145 m d’alçada, molt a prop del Mas Girarols, per on hi passa el GR 11. Pujarem per la carena en direcció al Puig Balaguer, on s’hi troba un Dolmen i seguirem fins a trobar l’indret anomenat “Les Creus”, cruïlla de camins i pistes (377 m).
D’alli agafarem el corriol que voltant el Puig de la Coma Grossa, primer va flanquejant i després baixa cap a la Ribera de Sant Genís, fins a trobar-nos de front amb el paratge de Sant Genís d’Esprac, amb una casa i església romànica d’una nau (305 m).
De Sant Genís estant anirem seguint una pista que al costat de la ribera va pujant  travessant  la riera fins arribar a l’església preromànica de Sant Martí de Baussitges (475 m).
De Sant Martí seguirem de nou la pista tot flanquejant el Puig de Sant Martí per anar a trobar la petita Collada del Vent (584 m) , continuarem cap la font dels Abeuradors i anirem a trobar el Coll de la Llosarda (690 m). D’aquest indret, tot contornejant el Puig de la Roureda pel seu vessant nord, descendirem cap a la font de la Verna i la masia dels Vilars (235 m). D’allí, seguint el GR 11 tornarem al punt de sortida.

baussitgesSant Martí de Baussitges

Es tracta d’un temple d’una sola nau de planta rectangular, amb un absis de planta trapezoïdal i amb unes petites obertures, tan a la nau com a l’absis. La nau està reforçada amb un arc toral, que com l’arc triomfal, la volta i algunes obertures és lleugerament de ferradura. En algunes zones es pot veure el parament d’opus spicatum, característic de la construcció pre-romànica. La teulada és de pedra pissarra. L’església es va restaurar a principis de la dècada de 1990. Dins del temple s’hi pot observar encara el banc corregut als laterals i també hi ha restes del basament del cancell.
L’església fou consagrada el desembre del 946 per l’arquebisbe de Narbona. Fou possessió del monestir benedictí de Sant Quirze de Colera. Des del 1284 a la zona de Baussitges hi tenia possessions el monestir cistercenc de Santa Maria de Vallbona, situat al nord de l’Albera.
Antigament fou seu d’una parròquia, que va estar activa fins al segle XVI, i també era el nom que es donava a un municipi que subsistí fins al segle XIX, que va ser annexat a Espolla.
El despoblament dels masos de l’Albera va fer abandonar el culte en aquesta església.

EspracSant Genís d’Esprac

Església romànica construïda entre els segles XII i XIIIl d’una sola nau i capçada circular. El mur de la banda nord ha perdut el seu arrebossat i deix entreveure el material amb que es va treballar (opus spicatum en algun punt), fet que potser seria d’una construcció anterior. L’indret és molt bonic, l’església esta adossada a una masia  i un pou.

Temps aproximats:

• Sortida – Sant Genís (1h15’)
  • Sant Genís – Sant Martí (30’)
  • Sant Martí – Coll de la Llosarda (1h)
  • Coll de la Llosarda – els Vilars (1h45’)
  • Els Vilars – Arribada (30’)

mapa

Caminada real: 17 km  – unes 5h

Puja el Track

Vocal: Joan Carles Alayo

Aquesta entrada ha esta publicada en Muntanya. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.