Ainielle i La lluvia amarilla

L’Aula de Muntanya del CMSC hem anat el dissabte 25 i diumenge 26 d’octubre de 2008 al Serrablo (Osca). La finalitat era fer una visita nostàlgica a Ainielle, poble abandonat a la zona de Sobrepuerto, que s’ha fet conegut per la novel·la de Julio Llamazares, La lluvia amarilla.

logo-serrablo-150webLa visita del dissabte es va dedicar a les esglésies mossàrabs del Serrablo. Vam veure San Bartolomé, a Gavin; Santa Eulalia, a Orós Bajo; San Juan Bautista, a Busa, i San Pedro, a Lárrede. Va ser un descobriment extraordinari per a tots nosaltres. Vam concloure el circuit passant pel pont de fusta, sobre el Gállego.

L’endemà vam anar a Ainielle. Vam començar a caminar a Oliván, aturant-nos a admirar la seva església mossàrab de Sant Martín. Després vam pujar al poble de Susín: són tres cases i una església, dedicada a Santa Eulalia, i també mossàrab. A Susin l’atracció és la Sra. Angelina, que intenta mantenir la pervivència del lloc en condicions verament precàries. A continuació vam baixar a Berbusa, poble totalment abandonat i en ràpid procés de ruïna. D’aquí fins a Ainielle, una pujada contínua pel camí antic. És més d’una hora de pujada i 350 m de desnivell, que cal afegir a les pujades i baixades que ja havíem fet abans.

grup-ainielle1Ainielle és el que se n’espera després de llegir les punyents pàgines de la novel·la: la tristesa de les ruïnes entre un paisatge meravellós; l’escola i l’església, els símbols, esfondrats; els camps, abandonats; el buit de la vida, l’oblit i l’abandonament, si no fos per la font, recentment recuperada pels amics del poble i pel poder de la paraula. Satisfets, encara que amb el cor encongit, vam iniciar el retorn, el descens cap a la vida moderna, que no té pietat dels qui no s’adapten a les seves exigències. Per aconseguir-ho, bona part del camí el vam fer per la nova pista.

Aquesta entrada s'ha publicat en Ainielle, Aula de Muntanya i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.